Drodzy Rodzice
Zostańcie w domu. Zadbajcie w ten sposób nie tylko o siebie i swoich najbliższych,
ale także o całą naszą wspólnotę. Zadbajcie jednak nie tylko o zdrowie w jego najbardziej elementarnym, fizycznym wymiarze, ale także o kondycję psychiczną i logopedyczną J
W trosce o te ostatnie przygotowałyśmy dla Was zestawy ćwiczeń logopedycznych, domowych ćwiczeń z integracji sensorycznej, listy ciekawych lektur, linki do ciekawych stron edukacyjnych .
Jeśli macie indywidualne pytania kontaktujcie się z nami mailowo:
Agnieszka Michalik: agniesiamichalik@wp.pl
Ewa Zalewska : zalewska.ewa@gmail.com
1 Ćwiczenia oddechowe
https://www.youtube.com/watch?v=uiHMu3EzXnI
https://www.youtube.com/watch?v=0jaOaNWJ5LE
https://www.youtube.com/watch?v=e6vFDAT41pM
https://www.youtube.com/watch?v=tBMoyU5Cvm0
https://www.youtube.com/watch?v=nVXhlyj0Jro
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
- Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Ćwiczenia usprawniające język ( wykonujemy przy otwartych ustach)
- Unoszenie języka do wałka dziąsłowego (za górne zęby);
- Przesuwanie języka na boki po wałku dziąsłowym;
- Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu;
- Przesuwanie języka po krawędzi górnych zębów;
- Kierowanie języka do ostatnich zębów górnych;
- Kierowanie czubka języka naprzemiennie za górne i dolne zęby;
- Wypychanie policzków językiem;
- Dotykanie kolejno każdego górnego zęba językiem;
- Kierowanie języka ku górze/do nosa;
- Wyciąganie języka na brodę;
- Oblizywanie się dookoła ust;
- Wklejanie języka w podniebienie,
- Kląskanie
Ćwiczenia usprawniające wargi
- Naprzemienne otwieranie szeroko ust i zamykanie ich
- Unoszenie złączonych warg do nosa
- Parskanie
- Naprzemienne unoszenie prawego i lewego kącika ust
- Zaciskanie warg
- Robienie smutnej i wesołej miny
- Łączenie górnej wargi z dolnymi zębami, a następnie dolnej wargi z górnymi zębami
- Zasysanie i wysuwanie złączonych warg
- Zaokrąglanie warg
- Naprzemienne rozciąganie warg jak do uśmiechu i ściąganie ich do środka
- Naprzemienne uchylanie warg po prawej i po lewej stronie
- Przesuwanie złączonych warg na boki
3 Zabawy wspomagające integrację sensoryczną dziecka
– wspólne zabawy rodzica z dzieckiem
- Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.
- Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami,kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.
- Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.
- Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.
- Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.
- Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.
- Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.
- Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.
- Zabawa „Kto silniejszy”. Przeciąganie liny lub skakanki.
- Zabawa „Tor przeszkód”. Wykorzystujemy domowe przedmioty, ustawiamy je tak aby tworzyły tor.
- Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.
- Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru
i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru. - Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.
- Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.
- Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.
- „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.
- Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.
- Literatura dotycząca SI: https://pstis.pl/pl/html/?str=p_polecane-ksiazki
- https://integracjasensoryczna.info/art/11774/zabawy-z-gazetami
- https://autyzmwszkole.com/2020/03/21/ulubione-zapachy-zabawy-sensoryczne/
- https://okiemlogopedy.wordpress.com/2017/02/05/7-sposobow-na-wykorzystanie-pilek-sensorycznych-w-terapii/
- http://acentrumszkolenia.pl/terapia_reki/
- https://earlystage.pl/blog/2020/03/13/zabawy-sensoryczne-nauka-angielskiego-moze-byc-plastyczna-frajda/
- https://cloud2a.edupage.org/cloud/Integracja_sensoryczna.pdf?z%3A3SMhGvYDavT4SP8j14OUNYi%2BnvEjUjh5C9kg89I9OFteR4%2BsTAjynrNhSxEVEU9s
- https://eterapie.pl/
- Ciekawe książki i płyty cd
https://calapolskaczytadzieciom.pl/co-czytac/
https://dziecisawazne.pl/dlaczego-warto-by-dzieci-czytaly-komiksy/
https://czasdzieci.pl/ro_artykuly/id,1165319c.html
https://www.youtube.com/channel/UC7QXmpkGHKKSNx4RPKxF6Iw
https://www.kideko.pl/melorymki-czyli-muzyczne-rymowanki-cd-ksiazeczka-kidimax-p-83.html
https://egodziecka.pl/czytelnia/ekspresja-i-tworczosc/akordplay-czyli-dobra-muzyka-dla-dzieci/
http://sklep.klanza.org.pl/pl/p/ZIELONE-OKULARY-CD/22477297
http://niegrzecznedzieci.org.pl/asperger/ksiazki-i-publikacje/
https://egmont.pl/Moje-emocje.-Akceptuje-co-czuje,16334874,p.html
https://polskiautyzm.pl/1001-porad-dla-rodzicow-terapeutow-dzieci-autyzmem/
http://bajka.blog/jezyk-rozwoj-stymulacja-dwujezycznosc/gdy-sie-czyta-opowiesci/
- Portale logopedyczne i edukacyjne
https://www.brzeczychrzaszcz.pl/
https://domekterapeutyczny.wordpress.com/
http://ulogopedy.pl/poradniki/
http://www.logozabawy.pl/2014/09/lista-blogow-i-stron-logopedycznych.html
http://rodziceidzieci.com/blog/jak-zyskac-szacunek-w-oczach-dziecka-i-sprawic-by-bylo-posluszne/
https://www.superkid.pl/dla-najmlodszych
https://fdds.pl/oferta/domowe-zasady-ekranowe/
https://lovi.pl/porady/rodzice/wspolne-posilki-czyli-dlaczego-warto-jesc-razem-z-dziecmi-przy-stole
http://www.stopociech.pl/s/index.php/dla-rodzin/dzielimy-sie-wiedza
https://mojebambino.pl/blog/index.php/2020/03/16/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-koronawirusie/
https://news.empik.com/89232-empik-premium-na-60-dni-za-darmo-dla-wszystkich
- Różne gry(karciane, planszowe, online, generatory, kodowanie również dla starszych)
https://natuli.pl/pl/n/Najlepsze-gry-dla-calej-rodziny/185
http://www.superbelfrzy.edu.pl/tag/gry-logopedyczne/
https://www.logofigle.pl/eduzasoby/gry-logopedyczne
http://www.zamiastkserowki.edu.pl/search/label/matematyczne
http://wtornistrze.blogspot.com/2017/02/dla-nauczycieli.html
http://www.warsztatik.edu.pl/p/learning-apps.html
https://www.edukator.pl/resources/collection/?type=security
http://tableciaki.blogspot.com/
https://kliktik.jimdofree.com/
https://padlet.com/miszabenio/yxl0685c7bcp
http://www.yummy.pl/drukowanki/pl/zagadki
- Gry i zabawy językowe, ćwiczenia słuchowe
ZESTAW ĆWICZEŃ DO REALIZACJI W DOMU:
Ćwiczenia słuchowe:
-wyodrębnianie słów w zdaniu w różny sposób – wrzucanie piłeczek, koralików, klocków do pojemników, układanie na podłodze, stoliku, rysowanie kółeczek itp.,
– zabawa w kończenie wyrazów rozpoczętych głoską, sylabą,
– dzielenie słów na sylaby poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie, ustawianie klocków, piłeczek,
– dobieranie parami obrazków, których nazwy się rymują,
– wydzielanie głoski w nagłosie, wygłosie, podawanie innych słów, imion zaczynających się na nią,
– dzielenie słów na głoski (początkowo może być zabawa w pociąg z wagonikami – koraliki nawleczone na nitkę, klocki na stoliku),
– liczenie sylab, głosek w wyrazie,
– zgadnij co powiem? Np. l-a-l-k-a. k-o-l-e-g-a,
– różnicowanie wyrazów podobnie brzmiących,
– ćwiczenia rytmiczne:
– odtwarzanie rytmu poprzez wyklaskiwanie, wytupywanie, wystukiwanie przedmiotami,
-odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych – dziecko układa np. klocki w liczbie usłyszanych uderzeń z zachowaniem właściwych odstępów,
– odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych – dziecko wystukuje, klaszcze patrząc na ułożony układ przestrzenny z klocków,
– rozpoznawanie układów przestrzennych – zgadywanie, który spośród kilku układów narysowanych za pomocą kółeczek na planszy został wystukany,
– sztafeta sylabowa (głoskowa) – tworzenie wyrazów rozpoczynających się sylabą końcową (głoską) poprzedniego wyrazu,
– czas trwania sygnału (długo-krótko) – dziecko układa długi, krótki klocek, kredkę, tasiemkę itp. w zależności od usłyszanego dźwięku wygrywanego, muzyki z cd, dźwięk budzika, dorysowuje np. łodygi do kwiatów
– ilość nadawanych sygnałów– dziecko liczy (może przy tym układać różne przedmioty) liczbę uderzeń w bębenek, w dłonie itp.,
– natężenie dźwięku(głośno-cicho) – ustalenie który przedmiot, obrazek (np. biała, czarna kartka papieru, etykiety z nazwami) będzie oznaczał cichy dźwięk, który głośny, dziecko ma za zadanie ułożyć obrazki, przedmioty według usłyszanych dźwięków np. 1x głośno 2x cicho 1 x głośno itp.,
– tempo nadawanego sygnału – dziecko rysuje drogę samochodu; długą linię jeśli tempo było szybkie, krótkie przy wolnym (na podstawie wygrywania dźwięków, muzyki z cd), maszeruje wg słyszanego tempa: szybko-wolno, rysuje kropki blisko siebie, w dużej odległości w zależności od tempa słyszanej wymowy sylab,
– częstotliwość dźwięku – wysoko-nisko
– dziecko na podstawie słyszanej wymowy głoski ustawia np. autka na wysokiej lub niskiej półce, rysuje linię ciągłą do góry lub w dół, – na podstawie słyszanych uderzeń w różne przedmioty wydające wysokie, niskie dźwięki (np. szklanka pusta, szklanka napełniona – uderzenia łyżeczką) pokazuje gestem rąk – w górze lub wskazując dywan,
Ponadto:
http://www.poradnia-top.pl/p/Gry_i_zabawy
http://kodowanienadywanie.blogspot.com/2020/03/zadania-bez-nudyczyli-propozycje.html
http://spskrzeszew.wieliszew.pl/pliki/szkola_podstawowa/logopedia/cwiczenia%20sluchowe.pdf
https://bonito.pl/k-1049718-wszystko-slysze-cwiczenia-usprawniajace-percepcje-sluchowa
Księgarnie wysyłkowe:
https://www.eduksiegarnia.pl/ – duża oferta materiałów edukacyjnych
https://arson.pl/ – pomoce dydaktyczne i logopedyczne
https://wir-sklep.pl/ – wydawnictwo
https://www.komlogo.pl/ – pomoce logopedyczne, pedagogiczne, psychologiczne